ІНФОРМУВАННЯ
«МІЖНАРОДНИЙ ДЕНЬ ВІДМОВИ ВІД КУРІННЯ: ЕЛЕКТРОННІ ПРИСТРОЇ ДЛЯ КУРІННЯ – НОВА ЗАГРОЗА ДЛЯ ЗДОРОВ’Я»
РЕЛІЗ
19.11.2020
1
Поширеність куріння електронних сигарет і тютюнових виробів електричного нагрівання (далі – ТВЕН) у 2020 році значно зросла у порівнянні з минулим роком. Такими є дані порівняння результатів опитувань Київського міжнародного інституту соціології, проведених з 9 до 20 лютого 2019 року та з 28 січня до 20 лютого 2020 року.
Такі наслідки стали можливими внаслідок відсутності законодавчого регулювання реклами та продажу ТВЕН та пристроїв для їх куріння. Загальна поширеність щоденного куріння, серед дорослих віком 18 і старше залишилася на тому ж рівні та становить 23,1% у 2020 р. проти 24,2% у 2019 р.
Наукові дані не дозволяють стверджувати, що вживання будь-якого виду тютюнових виробів може бути безпечнішим для здоров’я, у порівнянні з іншими. Згідно зі звітом ВООЗ 2020 р., в рідинах в електронних сигаретах є токсичні речовини — метали (хром, нікель, свинець), карбоніли (формальдегід, ацетальдегід, акролеїн, гліоксаль), шкідливі ароматизатори (діацетил, циннамальдегід, бензальдегід). А в аерозолі тютюнових виробів для нагрівання (Iqos і Glo) містяться понад 50 канцерогенних речовин.
Внаслідок тютюнового лобізму електронні пристрої для куріння (електронні сигарети та тютюнові вироби для нагрівання) досі не підпадають під дію чинного антитютюнового законодавства. Єдина норма, згадана у законах, — це заборона куріння електронних сигарет у громадських місцях. Як наслідок, їх рекламне просування на ринку та продаж жодним чином не обмежені. Тютюнова індустрія б’є точно в ціль по підлітках та молоді, яких залучити до куріння найпростіше: через соціальні мережі, популярних блогерів та яскраві вивіски на вітринах магазинів.
«Вже сьогодні кожна 5-тий підліток в Україні є споживачем електронних сигарет. Так само як і звичайні сигарети, вони викликають нікотинову залежність та несуть загрозу здоров’ю. Громадськість вітає рішення Комітету з питань здоров'я нації медичної допомоги та медичного страхування про реєстрацію законопроєкту №4358, який допоможе зменшити поширеність куріння в Україні», – сказала виконавча директорка ГО «Життя» Лілія Олефір.
Минулого тижня Парламент зареєстрував комплексний антитютюновий законопроєкт №4358, який значно посилить захист здоров’я громадян від шкоди тютюну та його замінників. Він передбачає заборону реклами в Інтернеті та продаж цих товарів особам до 21 року. Також під обмеження потраплять ароматизовані тютюнові вироби і рекламна викладка сигарет у магазинах та кіосках. Якщо депутати підтримають законопроєкт, то вже у 2022 році ми побачимо очевидний результат: діти, народжені в Україні за час роботи Верховної Ради 9-го скликання, не потраплять у пастку залежності від нікотину. Більшість українців підтримують такі ініціативи: за результатами опитування КМІС, проведеного у 2020 році, 87% підтримують заборону продажу електронних сигарет неповнолітнім.
«Останні нецінові зміни щодо захисту здоров’я від шкоди тютюнових виробів та їх замінників вступили в дію у 2012 році й це дало свій результат: поширеність куріння значно знизилася. Однак останні соціологічні опитування показують, що зниження поширеності куріння зупинилося, а за останні 2 роки з'явилася тенденція до зростання кількості курців серед молоді. Норми законопроєкту №4358 направлені на захист здоров’я громадян і я закликаю своїх колег підтримати цей законопроєкт», – зазначила народний депутат України Лада Булах.
У Міжнародний день відмови від куріння громадська організація «Життя» у співпраці з Центром громадського здоров’я МОЗ України оголосили про старт національної інформаційної кампанії «Безпечного куріння не існує». З метою підвищення обізнаності молоді про ризики для здоров’я від вживання електронних пристроїв для куріння протягом листопада-грудня в Інтернеті, на телебаченні та в громадських місцях будуть поширені відео та радіоролик. Кампанія проводиться за підтримки глобальної організації охорони здоров’я «Vital Strategies»[1].
«Ефективні медіакампанії є важливою частиною комплексної стратегії у сфері контролю над тютюном та найбільш рентабельним способом змінити соціальні норми та поведінку стосовно тютюну. Щоб розкрити правду про небезпеку для здоров’я від вживання електронних пристроїв для куріння, разом з ГО «Життя» було розроблено інформаційні матеріали. Важливим є те, що концепцію кампанії було протестовано на цільовій аудиторії (молодь 18-35 рр.) — протягом вересня дослідники КМІС провели 6 фокус груп. Результати цього дослідження були враховані у доопрацюванні концепції та розробці ключових повідомлень матеріалів кампанії, які будуть широко розповсюджені до кінця року.», – сказав заступник генерального директора ДУ «Центр громадського здоров'я МОЗ України, Владислав Збанацький
Матеріали інформаційної соціальної кампанії «Безпечного куріння не існує» доступні для вільного поширення за умови обов’язкового посилання на Центр громадського здоров'я МОЗ України та громадську організацію «Життя».